PRP przeznaczony jest dla konsumenta, dla którego w danym momencie żaden inny dostawca usług płatniczych w ramach działalności płatniczej wykonywanej na terytorium Polski nie prowadzi innego rachunku płatniczego w walucie polskiej umożliwiającego wykonywanie transakcji, o których mowa w art. 59ia ust. 3 Ustawy o usługach płatniczych.
- brak możliwości dodania karty do portfeli elektronicznych takich jak: Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay;
- brak możliwości skorzystania z kredytu w rachunku płatniczym
Pytania i odpowiedzi Rozwiń +
-
Kto może założyć Podstawowy Rachunek Płatniczy?
PRP przeznaczony jest dla konsumenta, dla którego w danym momencie żaden inny dostawca usług płatniczych w ramach działalności płatniczej wykonywanej na terytorium Polski nie prowadzi innego rachunku płatniczego w walucie polskiej umożliwiającego wykonywanie transakcji, o których mowa w art. 59ia ust. 3 Ustawy o usługach płatniczych.
-
Jakie przepisy regulują działanie Podstawowego Rachunku Płatniczego?
Działanie PRP regulują przepisy Ustawy o usługach płatniczych.
-
Jakie funkcje spełnia Podstawowy Rachunek Płatniczy?
Zgodnie z art. 59ia ust. 3 w/w ustawy, podstawowy rachunek płatniczy umożliwia wyłącznie:
1) dokonywanie wpłat środków pieniężnych na rachunek;
2) dokonywanie wypłat gotówki z rachunku na terytorium któregokolwiek państwa członkowskiego UE, w bankomacie lub w placówce dostawcy usługi;
3) realizowanie na terytorium państw członkowskich UE transakcji płatniczych. -
Jak założyć konto?
1) Odwiedź dowolną placówkę - Dobierz odpowiednią ofertę. Złóż wniosek o konto i kartę płatniczą w pakiecie z bankowością elektroniczną.
2) Podpisz umowę - Zapoznaj się z treścią wymaganych dokumentów, a pytania i wątpliwości omów z Pracownikiem Banku. Następnie podpisz umowę.
3) Korzystaj - Ciesz się nowym kontem, kartą płatniczą oraz dostępem do bankowości elektronicznej. -
Co musisz jeszcze wiedzieć na temat Podstawowego Rachunku Płatniczego?
- 0 zł za pierwszych 5 w miesiącu przelewów krajowych w PLN;
- 0 zł za pierwszych 5 w miesiącu wypłat kartą debetową w bankomatach obcych na terenie RP;
- brak możliwości dodania karty do portfeli elektronicznych takich jak: Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay,;
- brak możliwości skorzystania z kredytu w rachunku płatniczym.
-
Czy mogę mieć dostęp do bankowości elektronicznej?
Tak. Wystarczy podpisać umowę z dostępem do systemu bankowości elektronicznej w najbliższej placówce.
-
Jaka jest różnica pomiędzy blokadą a zastrzeżeniem karty?
Blokada karty działa tymczasowo i jest procesem odwracalnym, co umożliwia ponowne jej użytkowanie w przyszłości. Zatem po zdjęciu blokady będzie można korzystać w pełni ze wszystkich funkcjonalności karty.
Natomiast zastrzeżenie karty wiąże się z jej trwałą dezaktywacją i jest procesem nieodwracalnym. Zastrzeżenie karty uniemożliwia korzystanie z niej ponownie w przyszłości. W związku z tym należy złożyć wniosek o wydanie nowej karty.
-
Jak zastrzec kartę?
Zastrzec kartę można poprzez kontakt z całodobową infolinią BPS pod numerem telefonu: +48 86 215 50 00.
W przypadku telefonicznego zgłoszenia należy w ciągu 7 dni kalendarzowych złożyć pisemne potwierdzenie tej operacji w placówce Banku, która wydała kartę.
Od momentu zastrzeżenia karty Bank ponosi odpowiedzialność za nieuprawnione transakcje dokonane przy jej użyciu.
-
Czym jest dyspozycja wkładem na wypadek śmierci i kogo dotyczy?
Dyspozycja wkładem na wypadek śmierci jest dokumentem, który składa Posiadacz rachunku w placówce bankowej. Dokument ten zawiera poświadczenie woli przekazania określonej kwoty dostępnych środków wskazanym osobom. Wysokość tej kwoty publikowana jest przez Prezesa GUS.
Możliwość złożenia dyspozycji wkładem na wypadek śmierci dotyczy posiadaczy rachunków oszczędnościowych, rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz rachunków terminowych lokat oszczędnościowych z wykluczeniem rachunków wspólnych i osób ubezwłasnowolnionych.